8 نوع کلاهبرداری در پی پال و نحوه جلوگیری از آن

پذیرش گسترده پی پال به این معنی است که در بین کلاهبردارانی که به دنبال قربانی هستند، محبوب است. اگرچه این کلاهبرداری ها لزوماً منحصر به پی پال نیستند، اما به دلیل سهولت استفاده و ترجیح آن در بین فروشندگان آنلاین، در این سرویس شکوفا می‌شوند. در ادامه با مقاله‌ی انواع کلاهبرداری در پی پال و نحوه جلوگیری از آن با جت تک همراه باشید!😍

انوع کلاهبرداری فیشینگ در پی پال

کلاهبرداری های پی پال

فیشینگ تکنیکی است که توسط فروشندگان برای فریب قربانیان به منظور صرف نظر از اعتبار ورود خود استفاده می‌شود، معمولاً با استفاده از یک صفحه وب جعلی که ممکن است شبیه به صفحه واقعی باشد. این کلاهبرداری‌ها معمولاً از طریق ایمیل انجام می‌شوند، اماممکن است کلاهبرداران از پیام‌های متنی و رسانه‌های اجتماعی نیز استفاده کنند، زیرا تنها کاری که قربانی باید انجام دهد این است که روی لینک جعلی کلیک کند.

این کلاهبرداری ها اشکال مختلفی دارند، اما هدف نهایی همیشه یکسان است: وادار کردن شما به ورود با استفاده از نام کاربری و رمز عبور. اگر احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را در حساب خود فعال کرده‌اید، در برابر این نوع کلاهبرداری بسیار محافظت می‌شوید، اما توجه داشته باشید که حتی کدهای ورود یک‌باره ارسال شده از طریق پیامک نیز قابل رهگیری هستند.

مراقب پیام‌های ایمیلی باشید که به شما می‌گویند «مشکل» در حساب شما وجود دارد، نوعی اعتبار پی پال برنده شده‌اید، یا پرداخت غیرمنتظره‌ای دریافت کرده‌اید. این پیام ها با یک لینک یا یک دکمه حاوی لینک همراه خواهند بود که می توانید از آن برای ورود به سیستم استفاده کنید.

می‌توانید همیشه با وارد کردن آدرس پی پال در نوار URL مرورگر خود یا استفاده از برنامه تلفن همراه در گوشی هوشمند خود، از این موضوع جلوگیری کنید. حتی اگر 2FA را فعال کرده‌اید، اگر فکر می‌کنید مورد کلاهبرداری فیشینگ قرار گرفته‌اید، مطمئن شوید که رمز عبور خود را تغییر داده‌اید. (همیشه از رمزهای عبور منحصربه‌فرد برای هر سرویس استفاده کنید.)

419 یا کلاهبرداری های پیش پرداخت

این کلاهبرداری به قرن 18 برمی گردد و در چند صد سال اخیر تغییر زیادی نکرده است. اگر در حال حاضر پوشه هرزنامه خود را بررسی کنید، احتمالاً چندین پیام ایمیل دارید که این یکی را انجام می دهند. این محدود به پی پال نیست و ممکن است در هر سرویس پرداخت همتا به همتا استفاده شود.

این کلاهبرداری از ایمیل، پیام های متنی یا رسانه های اجتماعی استفاده می کند تا به قربانیان اطلاع دهد که ثروتی در انتظار آنهاست. تنها مشکل این است که این ثروت به پیش پرداخت کمی (معمولاً هزینه های حساب، هزینه های حمل و نقل یا هزینه های اداری) برای تضمین انتشار آن نیاز دارد. هزینه را ارسال کنید و در ازای آن کل مبلغ را دریافت خواهید کرد. مشکل این است که ثروت در وهله اول وجود ندارد.

این کلاهبرداری ممکن است شکل کمی متفاوت داشته باشد، به عنوان مثال به شما اطلاع می دهد که در قرعه کشی برنده شده اید، اما هدف این است که شما را وادار به تسلیم مقدار نسبتاً کمی پول در ازای پرداختی بسیار بیشتر کند. این می تواند چند صد یا چند هزار دلار یا حتی بیشتر باشد. هرچه پرداخت نهایی بیشتر باشد، کلاهبردار ممکن است در وهله اول بیشتر تلاش کند.

اینکه به شما گفته می شود 750000 دلار انتظار شما را می‌کشد، باعث می شود که هزینه انتشار 7500 دلار در مقایسه با آن کم به نظر برسد. کلاهبردار حتی ممکن است پس از ارسال مبلغ اولیه، هزینه اندک دیگری را درخواست کند، و این ذهنیت قربانیان ممکن است “هزینه غرق‌شده” را داشته باشند: “من قبلاً پول زیادی در این کار خرج کرده‌ام، نمی‌خواهم در نهایت هدر بروم. با پرداخت نکردن مبلغ کمی اضافی.» اگر یک قانون طلایی را به خاطر داشته باشید، می توان از این کلاهبرداری جلوگیری کرد: اگر چیزی بیش از حد خوب به نظر می رسد که درست باشد، تقریباً مطمئناً درست است.

کلاهبرداری با آدرس حمل و نقل در پی پال

کلاهبرداری با آدرس حمل و نقل جدید نیست، اما اغلب فروشندگان بی تجربه ای را که نمی توانند علائم آشکار را تشخیص دهند، دستگیر می کنند. کلاهبرداران یک کالا را به صورت آنلاین خریداری می کنند، چه با برنده شدن در حراجی در وب سایتی مانند eBay یا حتی خرید مستقیم از فروشگاه آنلاین فروشنده.

سپس کلاهبردار آدرس حمل و نقل جعلی را ارائه می دهد که احتمالاً کالا را نمی توان به آن تحویل داد. وقتی مورد نمایش داده نمی‌شود، خریدار با پی پال تماس می‌گیرد تا به آنها اطلاع دهد و درخواست بازپرداخت می‌کند، زیرا تراکنش احتمالاً تحت پوشش حفاظت خریدار پی پال است .

بخش آخر کلاهبرداری در پی پال شامل تماس مستقیم کلاهبردار با شرکت حمل و نقل و ارائه یک آدرس قانونی است که می تواند کالا را به آن تحویل دهد. همچنین ممکن است آنها  سعی کنند کالا را شخصاً از انبار حمل و نقل تحویل بگیرند. کلاهبردار با بازپرداخت کامل وجه و کالا کنار می‌رود، در حالی که دست خریدار خالی است.

کلاهبرداران اغلب از این برای خرید اقلام با ارزش بالا استفاده می کنند که به راحتی قابل فروش هستند. محدودیت‌های محافظت از فروشنده eBay به این معنی است که معامله تنها در صورتی پوشش داده می‌شود که آدرس ارائه‌شده در صورت‌حساب تراکنش (آدرس صورت‌حساب) با آدرس حمل‌ونقل مطابقت داشته باشد.

می‌توانید با اطمینان از مطابقت آدرس‌های صورت‌حساب و حمل و نقل و تأیید واقعی بودن آدرس قبل از ارسال کالا، از این کلاهبرداری جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که از امضای هنگام تحویل برای ردیابی حمل و نقل استفاده می کنید تا در صورت نیاز مدرکی داشته باشید.

کلاهبرداری های اضافه پرداخت در پی پال

کلاهبرداری اضافه پرداخت اشکال مختلفی دارد، به ویژه در میان کلاهبردارانی که با قربانیان خود تماس می گیرند. نوع کلاهبرداری که بر پی پال تأثیر می گذارد کمی متفاوت است زیرا معمولاً پول با یکدیگر رد و بدل می شود که به هدف احساس امنیت کاذب می دهد. کلاهبرداران فروشندگان آنلاین را هدف قرار می دهند، اغلب در وب سایت هایی مانند بازار فیس بوک یا سایر فهرست های طبقه بندی شده. اگر بازار فاکتوری مانند eBay برای شما ایجاد کند، این یکی کار نمی کند، زیرا «خریدار» نمی تواند قیمت را دستکاری کند.

کلاهبرداری با ارسال پول بیشتر از ارزش یک کالا توسط خریدار شروع می شود و تراکنش انجام می شود و پول در حساب پی پال فروشنده ظاهر می شود. سپس فروشنده کالا را از طریق پست می فرستد و معتقد است معامله واقعی است. هنگامی که کالا ارسال شد، کلاهبردار توجه فروشنده را به “اشتباه” خود جلب می کند و درخواست می کند که مابه التفاوت با استفاده از یک تراکنش دیگر پی پال برای آنها ارسال شود.

فروشنده موافقت می کند که این کار را انجام دهد، پس از آن کلاهبردار با پی پال تماس می گیرد و تراکنش را به عنوان جعلی اعلام می کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پول همراه با پرداختی که فروشنده انجام داده است، به حساب کلاهبردار بازگردانده می شود. احتمالاً این مورد در حال حاضر از طریق پست ارسال شده است، بنابراین کلاهبردار پول خود، یک انعام در قالب پرداخت شکاف و کالایی را که در وهله اول خریداری کرده است، پس می گیرد.

از آنجایی که پرداخت شکاف احتمالاً به عنوان یک پرداخت شخصی بین حساب های پی پال انجام شده است، قربانی حق هیچ گونه بازپرداختی را ندارد زیرا این پرداخت ها تحت پوشش حمایت های معمول نیستند.

به عنوان یک فروشنده، باید فوراً به خریدار مشکوک شوید که بیشتر از آنچه در ابتدا درخواست کرده اید برای شما پول ارسال می کند. از فروش اقلام به خریداران آنلاین از طریق سرویس‌هایی مانند Facebook Marketplace خودداری کنید و از بازارهای آنلاین مانند eBay استفاده کنید که بیانیه‌های تراکنش ایجاد می‌کنند که شما را واجد شرایط محافظت از فروشنده PayPal می‌کند.

معاملات با حساب های در معرض خطر

حساب‌ها معمولاً در نتیجه کلاهبرداری‌های فیشینگ در معرض خطر قرار می‌گیرند و سپس از این حساب‌ها برای پرداخت اقلام استفاده می‌شود. کلاهبردارانی که این کار را انجام می دهند حتی مجبور نیستند به هیچ یک از ترفندهای کثیف دیگری که در این مقاله ذکر شده است اعتماد کنند، در عوض قبل از اینکه صاحب حساب متوجه شود، برای بدست آوردن پول زیادی از حساب در معرض خطر رقابت می کنند.

زمانی که برای یک کالا پول پرداخت شد و خریدار آن را از طریق پست ارسال کرد، معمولا طولی نمی‌کشد که صاحب قانونی حساب متوجه می‌شود مشکلی وجود ندارد. آنها می توانند با پی پال تماس بگیرند و آنها را از فعالیت های کلاهبرداری آگاه کنند، یا حتی تلاش کنند تا تراکنش ها را توسط بانک ها یا پردازشگرهای پرداخت برگردانند.

فروشنده ای که با این حساب معامله کرده است در نهایت کسی است که ضرر می کند زیرا پول پس از ارسال کالا بازپرداخت می شود. این دلیل دیگری است که بسیاری از فروشندگان آنلاین فقط اقلام را به آدرس های صورتحساب معتبر ارسال می کنند.

کلاهبرداری در پی پال با فاکتورهای جعلی

کلاهبرداران از محبوبیت سرویس پی پال سوء استفاده می کنند، همانطور که بانک ها و موسسات مالی بزرگ هدف قرار می گیرند. احتمال زیادی وجود دارد که اکثر مردم در مقطعی از پی پال استفاده کرده باشند، بنابراین ارسال فاکتور مبنی بر اینکه حساب پی پال شما در عرض 24 ساعت بدهکار می شود، یکی از روش های گسترش شبکه گسترده در تلاش برای به دام انداختن چند قربانی است.

یک فاکتور جعلی ایجاد می‌شود که به شما اطلاع می‌دهد که مبلغ زیادی پول از حساب شما خارج می‌شود، با یک «تیک تاک ساعت» که وضعیت را فوری‌تر به‌نظر می‌رساند. این کلاهبرداری می تواند با هر پردازشگر پرداختی کار کند، اما پی پال اغلب به دلیل شیوع آن انتخاب می شود.

کلاهبرداری شامل تماس با شماره تلفن برای رفع مشکل است. چندین راه مختلف وجود دارد که کلاهبرداری می تواند از اینجا انجام دهد، از جمله اینکه شما را مجبور به شماره گیری یک شماره پریمیوم کند، تلاش برای دسترسی به حساب خود برای “اصلاح” مشکل، و تلاش برای متقاعد کردن شما به پرداخت هزینه حساب کمتر برای ایجاد مشکل. فاکتور از بین می رود، یا تقریباً هر چیز دیگری که فکرش را بکنید.

فقط برای اقلامی که می دانید خریداری کرده اید پرداخت کنید. برای مثال ممکن است پس از یک حراج eBay فاکتوری برای یک کالا دریافت کنید، اما نباید فاکتورهای ناخواسته را دریافت کنید یا به آنها پاسخ دهید. کاربران PayPal می توانند از هر آدرس ایمیلی درخواست پرداخت کنند، اما این کار از طریق سرویس پی پال انجام می شود (و در حساب کاربری یا برنامه تلفن همراه شما ظاهر می شود).

اثبات کلاهبرداری های معلق هزینه پست یا پرداخت در پی پال

به عنوان یک فروشنده آنلاین، هرگز نباید کالایی را در پست ارسال کنید تا زمانی که پرداخت صحیح را دریافت کنید. اگر یک خریدار نگران هستید که از پی پال استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که واجد شرایط محافظت از خریدار هستید و اگر فروشنده کالا را ارائه نکرد، می‌توانید پول خود را بازپرداخت کنید.

کلاهبرداری‌های به اصطلاح «پرداخت در انتظار» این پویایی را بر سر آن تغییر می‌دهد. «خریدار» تا زمانی که فروشنده نتواند نشان دهد که کالا ارسال شده است، معمولاً با شماره رهگیری، از پرداخت هزینه خودداری می کند. خریدار ممکن است سعی کند فرآیند را با پیام «پرداخت در انتظار است» رسمی کند و به فروشنده اطلاع دهد که پرداخت پس از اثبات هزینه پست آزاد خواهد شد.

هنگامی که کالا در پست ارسال شد، خریدار می‌تواند تصمیم بگیرد که برای کالا پولی پرداخت نکند، زیرا می‌داند کالا از قبل در راه است. هیچ گونه حفاظتی برای فروشندگانی که قبل از دریافت پرداخت کالا را ارسال می کنند وجود ندارد. اگر خریدار اصرار دارد کارها را از این طریق انجام دهد، آنها را مسدود کنید و ادامه دهید.

این کلاهبرداری می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما همیشه فروشنده کالا را قبل از دریافت وجه ارسال می‌کند. یک مثال این است که خریدار به فروشنده دستور می دهد تا کالا را ارسال کند و سپس کل مبلغ بدهی، از جمله حمل و نقل را به او پیام دهد. این کلاهبرداری به پی پال محدود نمی شود و در Zelle و سایر خدمات پرداخت همتا به همتا رخ داده است.

خیریه های جعلی، علل، و جمع آوری کمک های مالی

گرفتن یک پست خیریه جعلی یا جمع آوری کمک مالی آسان است و بسیاری از قربانیان نمی دانند که تا به حال مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند. اما مهم است که قبل از ارسال پول در مورد مؤسسات خیریه و علل آن تحقیق کنید تا از دادن پول خود به کلاهبرداری که سخاوت دیگران را شکار می کند خودداری کنید.

این کلاهبرداری‌ها اغلب در مواقع بحرانی مانند یک بلایای طبیعی یا رویداد آب و هوایی ظاهر می‌شوند. برخی تمایل دارند که در سطح فردی وجوه دریافت کنند و اغلب از گروه های فیس بوک و سایر تنظیمات غیررسمی برای درخواست پول استفاده می کنند. همه این افراد کلاهبردار نیستند و بسیاری از آنها به طور قانونی نیازمند هستند.

شما باید کاملاً مطمئن باشید که شخص یا “موسسه خیریه” درخواست کننده پول همان کسی است که می گوید. می توانید با استفاده از وب سایت IRS ، موسسات خیریه ایالات متحده (سازمان های معاف از مالیات) را جستجو کنید . FTC همچنین توصیه های خوبی دارد، مانند جستجوی آنلاین برای نظرات، جستجوی نحوه توزیع وجوه توسط موسسه خیریه و بررسی تنظیم کننده های خیریه ایالتی محلی برای شواهد دلیل.

اگر مستقیماً به افراد کمک مالی می کنید، باید به تبلیغات شفاهی و دوستان برای تضمین آنها اعتماد کنید. اگر شک دارید، در جای دیگری کمک مالی کنید. اگر صدای حمایت از یک هدف خاص را دوست دارید اما متوجه پرچم قرمزهای آنلاین هستید، به جای آن سازمانی مشابه را جستجو کنید تا پول خود را به آن ارسال کنید.

خواه اشتیاق شما نجات سگ‌ها، نجات درختان یا مراقبت از دیگران باشد، می‌توانید با برنامه PayPal از همه آن‌ها حمایت کنید. پس از ورود به سیستم، به پایین بروید و به Make an Impact بروید تا یک موسسه خیریه نزدیک به قلب خود را پیدا کنید و کمک مالی کنید. — PayPal (@PayPal) 27 مه 2022

بار دیگر، این مشکل محدود به پی پال نیست. با این حال، بسیاری از موسسات خیریه جعلی از پی پال به عنوان روشی برای جمع‌آوری وجوه استفاده می‌کنند، و این پرداخت‌ها تحت هیچ حمایتی از «خریدار» نیستند، زیرا آنها به جای تبادل پول برای کالا، کمک مالی هستند.

چگونه از کلاهبرداری های پی پال جلوگیری کنیم

به یاد داشته باشید که ایمیل های پی پال را به دقت بررسی کنید. آدرس ایمیل را بررسی کنید و از پیوندهایی برای ورود به حساب خود اجتناب کنید (حتی URL های فیشینگ می توانند قانع کننده باشند). مواردی که به توجه شما نیاز دارند (مانند درخواست برای اسناد اضافی) به هر حال در حساب شما ظاهر می شوند. پی پال معمولاً حدود 10 روز کاری به شما فرصت می‌دهد تا با این درخواست‌ها موافقت کنید، بنابراین مراقب پیام‌هایی باشید که می‌خواهند شما را عجله کنند.

مراقب پرچم‌های قرمز مانند خریداران بی‌صبر، خریدارانی که می‌خواهند پرداخت‌ها را بین چند حساب تقسیم کنند و خریدارانی که بیشتر از آنچه در ابتدا درخواست کرده‌اید برای شما پول ارسال می‌کنند، باشید. مطمئن شوید که آدرس‌های ارسال و صورت‌حساب مطابقت دارند، در غیر این صورت تحت پوشش محافظت فروشنده قرار نخواهید داشت.

بدانید که محافظت از فروشنده محدودیت هایی دارد. اقلام دیجیتال شامل نمی شوند، بنابراین اگر کدهای کارت هدیه یا نرم افزار را می فروشید، در معرض خطر هستید. قبل از ارسال اقلام، وجود آدرس خریداران را تأیید کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار کلاهبرداری آدرس حمل و نقل شوید. اگر در ایالات متحده می فروشید، آدرس حساب شما باید در ایالات متحده برای محافظت از فروشنده ذکر شود تا شما را تحت پوشش قرار دهد.

همچنین برای کالاهایی که شخصاً تحویل گرفته شده یا قبل از پرداخت ارسال شده اند یا در مواردی که چندین پرداخت دریافت کرده اید (مثلاً از حساب های مختلف پی پال) تحت پوشش نیستید. راهنمای کامل ما را برای جلوگیری از کلاهبرداری فاکتورهای پی پال برای نکات مهم بیشتر بررسی کنید. امیدواریم از مطالعه این مقاله در جت تک لذت برده باشید!💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا