10 راهکار طلایی برای ساختار سایت و افزایش رتبه سئو

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و ساختار سایت و افزایش رتبه بندی سئو یکی از اصلی ترین استراتژی های بازاریابی آنلاین است که کارآفرینان ترجیح می دهند برای کسب و کار خود پیاده سازی کنند. اگر یک سایت رسمی دارید، می توانید آن را برای استانداردهای موتورهای جستجو بهینه کنید تا در صفحات نتایج جستجو (SERP) رتبه بالایی کسب کند. رتبه بالاتر SERP ها دید وب را افزایش می دهد. همچنین، اگر هدف شما فروش بیشتر و افزایش دسترسی مخاطبانتان باشد، یک مزیت است.

موتورهای جستجو دارای الگوریتم‌ها و پروتکل‌هایی هستند که از آنها برای نمایش مرتبط‌ترین داده‌های مورد نظر کاربرانشان استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌های سئو پویا هستند، اما هدف دائمی آنها خزیدن در وب و جمع‌آوری اطلاعات از منابع محتوا، مانند وب‌سایت‌ها، مقالات، وبلاگ‌ها و حتی سایت‌های رسانه‌های اجتماعی است.

ساختار سایت و سئو

یکی از عواملی که الگوریتم های موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی وب سایت ها به دنبال آن هستند ساختار سایت است. ساختار سایت به نحوه راه اندازی وب سایت شما یا نحوه پیوند صحیح صفحات آن به یکدیگر اشاره دارد.

اگر وب سایت شما به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است دسترسی به آن و فهرست بندی آن برای موتورهای جستجو دشوار باشد. به همین دلیل است که متخصصان بازاریابی و محتوا ممکن است هنگام ساختن و قرار دادن محتوا در وب سایت شما یک سیلو سئو ایجاد کنند تا از درستی ساختار آن اطمینان حاصل کنند.

از طریق یک سیلو، صفحات وب و محتوا بر اساس موضوعات و سلسله مراتب سازماندهی می شوند. همانطور که گفته شد، این ساختار سایت را بهبود می بخشد و منجر به نتایج مطلوب تر از موتورهای جستجوی مختلف می شود. سایر زمینه های خاص ساختار شما که بر سئو تأثیر می گذارد در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

1. تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) به احساس کاربران هنگام مرور سایت شما اشاره دارد. این امر به ویژه در دنیای امروزی، که در آن گستره توجه کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود، اهمیت دارد. این امر باعث می شود طراحان وب درگیر کردن مخاطبان خود و حفظ توجه آنها چالش برانگیز باشند. بنابراین، اگر می‌خواهید کاربران را در سایت خود نگه دارید، فقط به محتوای جذاب نیاز ندارید. شما نیز باید ساختار مناسبی داشته باشید.

تجربه کاربری UX

یک استراتژی ساده برای رسیدن به این هدف استفاده از سرفصل ها برای محتوای سایت شما است. عناوین واضح و دقیق می توانند به کاربران شما کمک کنند تا محتوای شما را اسکن کنند و به سرعت آن را درک کنند. آنها معمولاً حاوی کلمات کلیدی و عباراتی برای کمک به بهبود رتبه بندی سئوی وب سایت شما هستند.

یک ساختار سایت عالی نیز ممکن است بر قابلیت دسترسی تأثیر بگذارد. دسترسی به وب به این معنی است که حتی افراد دارای معلولیت، مانند افراد دارای نقص بینایی و شنوایی، می توانند به راحتی از وب سایت شما استفاده کنند. اعتقاد بر این است که هنگام ارائه UX عالی یک عامل قوی است و بنابراین می تواند منجر به رتبه بندی بهتر شود. اشتباهات مرگبار طراحی سایت UX و UI باعث خرابی سئو سایت می‌شوند.

2. سرعت و عملکرد سایت

یکی دیگر از عوامل اساسی موثر بر UX این است که هر صفحه چقدر خوب طراحی شده است و به عملکرد کلی وب سایت شما کمک می کند. این بخش سرعت بارگذاری سایت و زمان خرابی وب سایت شما را پوشش می دهد.

سرعت سایت

یک سایت کند نه تنها کاربران را ناامید می کند بلکه می تواند به رتبه شما نیز آسیب برساند. به این دلیل که بسیاری سرعت صفحه را بالاترین امتیاز رضایت از تجربه کاربر برای جستجوهای موبایلی می دانند. همچنین، خرابی وب‌سایت شما می‌تواند تعداد افرادی را که از سایت شما خارج می‌شوند را تعیین کند و در نتیجه نتیجه سئوی کمتر از حد مطلوبی داشته باشد. بنابراین، اگر می خواهید در سئو برتری داشته باشید، باید روی بهبود زمان بارگذاری و عملکرد کلی وب سایت خود تمرکز کنید.

برخی از راه‌های تحقق این امر، افزونه‌های کش و خدمات شبکه تحویل محتوا (CDN) هستند. همچنین توصیه می شود که به طور مرتب افزونه های وب سایت خود را بروز کنید. در نهایت، کمک به یک شرکت طراحی وب برای طراحی مجدد ساختار سایت شما برای زمان بارگذاری سریعتر و موارد دیگر کمک خواهد کرد.

3. خزیدن

«Crawlability» اصطلاح رایج سئو است. این به این اشاره دارد که موتورهای جستجو چگونه به راحتی می توانند به محتوای وب سایت شما دسترسی پیدا کرده،کرال کرده و ایندکس کنند. یک وب‌سایت با ساختار خوب می‌تواند رتبه‌بندی سئوی شما را با ایجاد آسان‌تر برای عنکبوت‌های جستجوگر برای فهرست‌بندی هرچه بیشتر صفحات ممکن در کوتاه‌ترین زمان افزایش دهد. نمایه سازی صفحات بسیار مهم است زیرا به محتوای شما امکان جستجو در اینترنت را می دهد.

4. ارائه و نام تجاری

وقتی یک وب سایت ایجاد می کنید، اولین چیزی که مردم می بینند طراحی سایت است. اگر وب سایت شما حرفه ای به نظر نمی رسد، متقاعد کردن بازدیدکنندگان برای ماندن در سایت شما ممکن است چالش برانگیز باشد. این بدان معناست که آنها ممکن است زحمتی برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد آنچه شما ارائه می دهید را نداشته باشند.

یک وب سایت با ساختار خوب می تواند کسب و کار شما را حرفه ای جلوه دهد. مطمئن شوید که همه اطلاعات به درستی با هم گروه بندی شده اند و طرح بندی به گونه ای طراحی شده است که تصویر برند شما را نشان دهد. این باعث می شود بازدیدکنندگان شما مدت بیشتری در سایت شما بمانند.

یک راه خوب برای ساختار وب سایت شما استفاده از سلسله مراتب است. یکی از راه های رسیدن به این هدف استفاده از صفحه اصلی یا صفحه اصلی و داشتن صفحات فرعی در زیر آن است. صفحات اصلی سایت به بازدیدکنندگان شما می‌گویند که چه انتظاراتی از آن دارند و چگونه در آن حرکت کنند. صفحات فرعی جایی هستند که شما تمام جزئیات محتوایی را که می خواهید به اشتراک بگذارید در اختیار دارید. این به ناوبری کمک می کند و یک سیستم ناوبری با طراحی مناسب ضروری است زیرا به کاربران اجازه می دهد تا محتوای سایت مورد نظر خود را به سرعت پیدا کنند.

در همین حال، ادغام نام تجاری در ساختار سایت شما می تواند مشکل باشد. شما باید مراقب نحوه طراحی وب سایت خود باشید و از چه عناصری استفاده می کنید. بنابراین، حتما دستورالعمل های برند و طراحی وب سایت خود را مرور کنید تا یک سایت حرفه ای و قوی داشته باشید. حتما مقاله 13 نکته طراحی و محتوا برای سایت و سئو را مطالعه کنید.

5. سازگاری با موبایل

اعتقاد بر این است که امروزه اکثر مردم از گوشی های هوشمند خود برای دسترسی به وب استفاده می کنند. این بدان معنی است که شما باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما دارای ساختار سایت طراحی شده برای کاربران تلفن همراه است.

سازگاری با موبایل

صفحات وب سازگار با موبایل دارای طرح بندی ساده ای هستند که باعث می شود کاربران به راحتی بتوانند پیمایش کنند. آنها همچنین دارای یک طراحی واکنش گرا هستند که به سایت اجازه می دهد تا به طور خودکار اندازه و طرح خود را بسته به دستگاه بازدید کننده تنظیم کند.

امروزه با افزایش تعداد کاربران تلفن همراه، وب سایت های دارای ساختار مناسب، استفاده از سایت شما را برای آنها آسان تر می کند، ترافیک را افزایش می دهد و تأثیر مثبتی بر دید آنلاین شما دارد که مقاله 7 نوع محتوای بصری برای افزایش ترافیک سایت به کارتان می‌آید.

6. امنیت

هنوز اعتقاد بر این است که امنیت یک مشکل بزرگ برای صاحبان سایت است. کاربران و مشتریان بالقوه دیگر نمی توانند به وب سایتی که هک شده است اعتماد کنند و در نتیجه احتمال از دست دادن درآمد حاصل می شود. همچنین به این معنی است که رتبه سایت شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد زیرا موتورهای جستجو امنیت وب سایت را هنگام تعیین موقعیت آن در نظر می گیرند. بنابراین، هنگام طراحی ساختار سایت خود باید امنیت کاربر را در نظر بگیرید.

برای حفظ امنیت سایت خود، نکات زیر را دنبال کنید:

  • از یک سیستم مدیریت محتوای به روز (CMS) استفاده کنید.
  • رمزهای عبور قوی فرموله کنید و مرتباً آنها را تغییر دهید.
  • یک افزونه امنیتی روی وب سایت خود نصب کنید و آن را بروز نگه دارید.
  • به طور منظم از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که یک وب سایت با ساختار خوب فقط برای رتبه بندی SEO و تجربه کاربر شما بسیار مهم نیست.

7. محتوا و پیوندها

ممکن است بسیاری آن را ندانند، اما انواع خاصی از محتوا می تواند بر رتبه سایت شما تأثیر منفی بگذارد. این امر به ویژه در موارد محتوای تکراری صادق است زیرا بازدیدکنندگان ممکن است آن را نشانه ای از یک وب سایت ضعیف در نظر بگیرند که با ابزار های سرقت ادبی محتوا می‌توانید از این امر جلوگیری کنید.

علاوه بر این، هنگامی که کاربران محتوای مشابهی را در صفحات مختلف پیدا می کنند، می تواند باعث سردرگمی کاربران شود. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که تمام محتوای وب سایت شما اصلی و با کیفیت است. می توانید این کار را با ایجاد محتوای منحصر به فرد و بررسی مجدد محتوای تکراری در صفحات مختلف سایت خود انجام دهید. این به بهبود رتبه بندی سئو و افزایش تجربه کاربر و افزایش رتبه بندی دامنه کمک می کند.

همچنین ساختارهای لینک داخلی هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو ضروری است. آنها به کاربران کمک می کنند تا در وب سایت شما حرکت کنند و اطلاعاتی را در اختیار خزنده های موتورهای جستجو قرار دهند. با این حال، لینک های شکسته نیز می توانند باعث از دست دادن رتبه سایت شما شوند. به این دلیل که موتورهای جستجو آن را نشانه ای از نگهداری ضعیف وب سایت می دانند.

علاوه بر این، لینک های معیوب می توانند برای کاربران خسته کننده باشند و آنها را به بن بست ها یا صفحات بی ربط سوق دهند. برای جلوگیری از این امر:

  • وب سایت خود را برای لینک های شکسته بررسی کنید و بلافاصله با استفاده از ابزار جستجوگر پیوند آنها را برطرف کنید.
  • محتوای وب سایت خود را بروز نگه دارید و بروز رسانی محتوا را مداوم انجام دهید تا کاربران با لینک های خراب مواجه نشوند.

8. قالب بندی

URL ها بخش مهم دیگری از ساختار وب سایت شما هستند. آنها آدرس هایی هستند که هر صفحه را در وب به طور منحصر به فرد شناسایی می کنند. هنگام طراحی وب سایت خود، از URL های کوتاه و آسان برای به خاطر سپردن استفاده کنید تا کاربران راحت تر بتوانند آدرس وب سایت خود را به خاطر بسپارند. علاوه بر این، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در URL های شما می تواند به بهبود رتبه بندی SEO شما کمک کند. ابزار کوتاه‌کننده URL به شما کمک می‌کند در صورت گیر کردن، یک URL پیدا کنید.

9. کلمات کلیدی

کلمات کلیدی یکی از جنبه های ضروری سئوی وب سایت شما هستند . هنگام طراحی ساختار سایت خود، کلمات کلیدی مرتبطی را انتخاب کنید که می توانید در سرتاسر سایت برای بهبود دید موتورهای جستجو استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که زیاده روی نکنید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث می شود که به عنوان هرزنامه مواجه شوید که هم برای رتبه بندی و هم برای تجربه کاربر مضر است.

10. تصاویر

یک وب سایت با ساختار مناسب باید تصاویر باکیفیت داشته باشد. با این حال، این تنها به تصاویر با وضوح بالا محدود نمی شود. همچنین باید تصاویر خود را برای سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری وب سایت خود بهینه سازی کنید. به عنوان یک قانون کلی، باید نسبت اندازه تصویر 1200 پیکسل در 675 پیکسل و 16:9 در هر فایل را هدف بگیرید. در صورت امکان، از تصاویر فشرده برای کاهش بیشتر زمان بارگذاری وب سایت خود استفاده کنید.

متن جایگزین بخشی جدایی ناپذیر از تصاویر وب سایت شما است. این به این دلیل است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای تصویر شما را درک کنند. علاوه بر این، می توان از آن به عنوان سیگنال رتبه بندی نیز استفاده کرد. همچنین می‌توانید از متن جایگزین توصیفی استفاده کنید که به طور دقیق تصویر را توصیف می‌کند تا بهترین استفاده را از تصاویر خود ببرید.

نتیجه گیری:ساختار سایت و افزایش رتبه بندی سئو

ساختار صحیح وب سایت برای رتبه بندی سئوی شما حیاتی است. اگر به موارد ذکر شده در این مقاله توجه کنید، بهبود رتبه سئو سایت و ساختار آن برای به دست آوردن ترافیک و تبدیل بیشتر آسان تر خواهد بود. همچنین ما مقاله‌ی نکات استراتژیک سئو سایت در سال 2022 برای شما نوشته‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا