زبان پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟+تاریخچه❤|کامل به زبان ساده

برخی از آمارها نشان می دهد که پایتون به محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان تبدیل شده است. بنابراین چه چیزی به پایتون جذابیت جهانی می دهد؟ نگاهی به برخی از ویژگی های این زبان همه کاره و قدرتمند می اندازیم.در ادامه مقاله پایتون چیست و چه کاربردی دارد از جت تک همراه ما باشید!

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

پایتون 30 ساله و قوی تر از همیشه است. در زمان نگارش، این زبان پرکاربردترین زبان برنامه نویسی در جهان است که جاوا و C را پشت سر گذاشته است. این بسیار چشمگیرتر است زیرا پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره معرفی می شود. این همیشه عنوان خوبی برای داشتن نیست. ضرب المثل قدیمی در مورد جک بودن در همه معاملات اما استاد هیچکدام ممکن است صدق کند. خوشبختانه، با پایتون آن را اعمال نمی کند.


مطلب مرتبط: فناوری No-Code چیست؟


پایتون در سراسر جهان در همه چیز از توسعه وب گرفته تا هوش مصنوعی و از توسعه بازی تا تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود. بر روی اکثر توزیع های لینوکس از پیش نصب شده است و برای همه سیستم عامل های محبوب در دسترس است.

تاریخچه زبان برنامه نویسی پایتون!

پایتون توسط Guido van Rossum به عنوان یک پروژه سرگرمی نوشته شد و در دسامبر 1989 شروع شد. در 20 فوریه 1991 کاملاً کاربردی بود و در سال 1992 به طور کلی به عنوان منبع باز در دسترس قرار گرفت. Rossum نام پایتون را به خاطر خود انتخاب کرد.

قدردانی از یک سریال کمدی تلویزیونی بی بی سی به نام سیرک پرواز مونتی پایتون . سازندگان آن نمایش با عناوین دیگری از جمله Owl Stretching Time و The Toad Elevating Moment بازی کردند. اگر آنها روی یکی از آن‌ها قرار می‌گرفتند، کسی که می‌داند پایتون چه نامی داشت.

پایتون با در نظر گرفتن سادگی طراحی شده است. Rossum می‌خواست این کد مانند انگلیسی باشد و خواندن، نوشتن و درک آن آسان باشد. سینتکس برای مبتدیان ساده و قابل دسترس است و برنامه نویسان باتجربه می توانند بدون هیچ مشکلی از زبان های دیگر به پایتون بیایند.

این سادگی اساسی به این معنا نیست که نمی توانید مشکلات پیچیده را با پایتون حل کنید. زیبایی پایتون در این است که می‌توانید با استفاده از نحو ساده و در دسترس، از تمام قدرت زیربنایی آن استفاده کنید. این باعث می شود پایتون برای توسعه سریع برنامه ها مناسب باشد.

exam_score = 40 course_work_score = 55 project_score = 40 if (course_work_score >= 40 and exam_score >= 60) or (project_score + exam_score >=70): print(“You passed.”) else: print(“You failed.”)

هدف این کد باید برای هر کسی آشکار باشد. به استفاده از and و orبرای نشان دادن عملگرهای منطقی توجه کنید. در مقابل، C از && و ||.

مترجمان و کامپایلرها

پایتون یک زبان تفسیری است. شما کد منبع برنامه خود را در فایل ها می نویسید و مفسر پایتون فایل ها را می خواند و دستوراتی را که وارد کرده اید اجرا می کند. زبان های کامپایل شده مانند C نیاز به مراحل اضافی بین نوشتن برنامه و اجرای برنامه دارند.

نرم افزاری به نام کامپایلر فایل های برنامه را می خواند و یک فایل باینری تولید می کند که حاوی دستورالعمل های سطح پایینی است که کامپیوتر آنها را درک می کند. به عبارت دیگر، آنچه نوشته‌اید کد منبع C را می‌گیرد و یک کپی از آن ایجاد می‌کند که به زبان مادری رایانه ترجمه شده است. با یک برنامه کامپایل شده، این خروجی از کامپایلر فایل باینری است که اجرا می شود.


مطلب مرتبط: فضای ذخیره سازی ابری چیست؟


مزیت یک برنامه کامپایل شده این است که آنها سریعتر از یک برنامه تفسیر شده اجرا می شوند زیرا کد هر بار که اجرا می شود نیازی به تفسیر ندارد. اما مزیت زبان های تفسیری عدم وجود مرحله کامپایل است و تدوین می تواند زمان بر باشد. با پایتون می توانید چند خط کد را تغییر دهید و فوراً برنامه خود را اجرا کنید.

کار با پایتون در یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) راحت‌تر است و IDE‌های زیادی برای پایتون وجود دارد. Idle یکی از اولین‌ها بود. Idle به شما این امکان را می دهد تا کد خود را تایپ کنید، Ctrl+S را تایپ کنید تا آن را ذخیره کنید، سپس F5 را فشار دهید تا آن را اجرا کنید.

برنامه شما در پوسته پایتون اجرا می شود. شما می توانید هر دستور پایتون را در پوسته تایپ کنید و بلافاصله آن را برای شما اجرا کنید. این به شما خواندن، ارزیابی، حلقه چاپ یا REPL کلاسیک را می دهد که به توسعه کمک می کند.

این برنامه کوچک یک رشته را تعریف می کند، تعدادی اعداد را با هم جمع می کند، سپس کل را چاپ می کند.

geek_string = “This is an ex-parrot” print(“Total = “, 4 + 5 + 6)

با ذخیره فایل و فشردن F5 برنامه اجرا می شود کل را چاپ می کند و خارج می شود. شما در اعلان پوسته پایتون باقی مانده اید. رشته در برنامه استفاده نمی شود، اما همچنان می توانید با استفاده از print دستور در خط فرمان پوسته به آن در پوسته مراجعه کنید .

بررسی مقادیر متغیرها پس از اتمام برنامه می تواند بینش ارزشمندی در مورد آنچه در داخل کد شما اتفاق می افتد به شما بدهد.

ویژگی ها و طراحی منحصر به فرد زبان پایتون+کاربرد ها

پایتون ممکن است برای سهولت در خواندن و سرعت یادگیری طراحی شده باشد، اما قدرت واقعی را نیز دارد. این برنامه به طور کامل از برنامه نویسی شی گرا (OOP) پشتیبانی می کند . OOP به شما امکان می دهد آیتم های دنیای واقعی و روابط بین آنها را به عنوان اشیا در برنامه های خود مدل کنید. کلاس ها ویژگی های اشیاء را تعریف می کنند و می توانند شامل توابعی باشند که اشیاء آن کلاس می توانند از آنها استفاده کنند.

شما می توانید یک کلاس را به عنوان نوعی الگو در نظر بگیرید و اشیاء در تصویر آنها ایجاد می شوند. کلاس ها می توانند از کلاس های موجود مشتق شوند و می توانند ویژگی های کلاس اصلی را به ارث ببرند. OOP چیزهای بیشتری دارد، اما کافی است بگوییم که این روش بسیار قدرتمندی برای مدل‌سازی اشیا و داده‌ها در برنامه‌ها است. بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر از اصول OOP پشتیبانی می کنند، اما سینتکس ساده شده پایتون، اجرای آن را به یکی از قابل دسترس تر می کند.

پایتون از همه کنترل‌های معمول جریان اجرا مانند if شاخه‌ها while و for حلقه‌ها پشتیبانی می‌کند، match دستورات (مشابه سوئیچ در زبان‌های دیگر) و بخش‌های تکراری کد را می‌توان به عنوان توابع تعریف کرد.

یکی از ویژگی های پایتون این است که فضای خالی معنادار است. اکثر زبان های دیگر به طور کامل فضای خالی کد منبع شما را نادیده می گیرند. پایتون از تورفتگی استفاده می کند تا نشان دهد متن فرورفته متعلق به کدام بلوک کد است. تورفتگی جایگزین براکت های فرفری می شود که بیشتر زبان ها استفاده می کنند. مقدار تعیین شده تورفتگی 4 فاصله در هر برگه است، اما تا زمانی که یک تورفتگی یک فاصله یا بیشتر باشد، پایتون مشخص خواهد کرد که خط کد شما متعلق به کدام بلوک است.

price = 100 disposable_income = 95.5 no_deal = “You can’t buy that item.” if price > disposable_income: print(“Too expensive!”) print(no_deal)

اجرای این برنامه این خروجی را می دهد.

هر دو خط در بلوک تورفتگی چاپ می شوند زیرا به طور منطقی بر اساس تورفتگی خود با هم گروه بندی می شوند.

ممکن است متوجه شده باشید که همه تعاریف متغیرها که در پایتون به عنوان شناسه شناخته می شوند با نام متغیر شروع می شوند، نه یک نشانگر نوع مانند int، char و یا float. متغیرها در پایتون به صورت پویا تایپ می شوند. شما نیازی به تعیین نوع داده ای که متغیر نگه می دارد ندارید و پایتون آن را در زمان اجرا مشخص می کند.

همچنین لازم نیست انتهای یک خط را با نقطه ویرگول ” ;” یا هر کاراکتر خاص دیگری علامت گذاری کنید. این به کد شما ظاهر طبیعی تری می بخشد و از به هم ریختگی به نظر نمی رسد.

کتابخانه استاندارد زبان پایتون و سایر کتابخانه ها

برنامه نویسی به معنای دستیابی به یک نتیجه نهایی با گفتن به رایانه است که چه کاری انجام دهد در واژگان زبانی که در حال برنامه نویسی با آن هستید به طوری که نتیجه نهایی مطلوب را ایجاد کند. با نوشتن توابع خود می توانید قابلیت ها و واژگان زبان را گسترش دهید.

مجموعه ای از توابع مفید کتابخانه نامیده می شود و پایتون دارای یک کتابخانه استاندارد است. این مجموعه بسیار بزرگی از توابع است که در ماژول ها گروه بندی شده اند. ماژول‌هایی را برای کارهایی مانند تعامل با سیستم عامل، خواندن و نوشتن فایل‌های CSV ، فشرده‌سازی و رفع فشرده‌سازی ZIP ، رمزنگاری ، کار با تاریخ و زمان و موارد دیگر فراهم می‌کند.

برای استفاده از یک تابع باید ماژول مناسب را وارد کنید.

import os print(“CurrentDir:”، os.getcwd())

برای درهم آمیختگی با سیستم عامل، osماژول را وارد می کنیم . برای بررسی دایرکتوری کاری فعلی، از getcwd()تابعی استفاده می کنیم که در osماژول موجود است.

اگر آن دو خط را در یک فایل متنی به نام «cwd.py» ذخیره کنیم، می‌توانیم آن را با فراخوانی python3 مفسر لینوکس و ارسال نام برنامه در خط فرمان اجرا کنیم.

python3 cwd.py

هزاران کتابخانه دیگر برای پایتون موجود است. برخی به صورت تجاری در دسترس هستند، اما اکثریت آنها رایگان و منبع باز هستند.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی و یک زبان متن سند

هنگامی که یک اسکریپت پوسته را در لینوکس می نویسید، اولین خط اسکریپت به نام خط shebang نشان می دهد که از کدام مفسر دستور باید برای اجرای آن اسکریپت استفاده شود. به طور معمول، این خواهد بود bash:

#!/bin/bash

اگر خط shebang زیر را به برنامه پایتون خود اضافه کنید و آن را قابل اجرا کنید، پوسته اسکریپت شما را به مفسر پایتون منتقل می کند.

#!/usr/bin/env python3

این بدان معناست که شما می توانید اسکریپت ها را در پایتون درست مانند bashدستورات بنویسید . اگر خط shebang را به مثال قبلی خود اضافه کنیم، دریافت می کنیم:

#!/usr/bin/env python3 import os print(“CurrentDir:”، os.getcwd())

بیایید این را به عنوان “cwd-2.py” ذخیره کنیم و از chmod آن برای اجرایی کردن استفاده کنیم:

chmod +x cwd-2.py

اکنون برای اجرای اسکریپت می‌توانیم آن را مستقیماً با نام صدا کنیم:

./cwd-2.py

در واقع، پایتون را می توان به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای استفاده توسط سایر برنامه ها استفاده کرد و پایتون را می توان برای افزودن عملکردهای داخلی به برنامه های نوشته شده به زبان های دیگر تعبیه کرد و از آن استفاده کرد.

پایتون قلب زبان های برنامه نویسی

هیچ گرایش داغ‌تری در علم کامپیوتر و دنیای مهندسی داده‌ها از کلان داده، رایانش ابری و یادگیری ماشین وجود ندارد و پایتون درست در قلب این حرکات قرار دارد. کتابخانه‌هایی وجود دارند که موقعیت پایتون را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای توسعه در هر یک از این رشته‌ها تسهیل می‌کنند. مسلماً در بسیاری از آنها رتبه اول را دارد.


مطلب مرتبط: API چیست؟


حتی بهتر از آن، همه آن کتابخانه‌های منبع باز در دسترس صاحبان خانه هستند. آیا دوست دارید RaspberryPi را برای تشخیص چهره آموزش دهید؟ کتابخانه های مناسب را دانلود کنید برای مثال OpenCV ، face_recognition ، و imutils و دور بروید.

پایتون تفسیر شده، نه محدود

پایتون ممکن است تفسیر شود، اما به سرعت اجرا می شود و به خوبی مقیاس می شود. این توسط رهبران صنعت از جمله گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، نتفلیکس و دراپ باکس استفاده می شود.

در ارتباط با چارچوب وب مانند جنگو ، از آن برای ایجاد برخی از پربازدیدترین و پرترافیک ترین وب سایت های جهان مانند یوتیوب، اینستاگرام، اسپاتیفای و دراپ باکس استفاده شده است.

منابع آنلاین زیادی برای کمک به یادگیری پایتون وجود دارد، مانند آموزش W3Schools. امیدواریم این بررسی سریع برخی از ویژگی‌های جالب پایتون اشتهای شما را برای بررسی بیشتر آنها تحریک کند و مقاله پایتون چیست +کاربرد های زبان برنامه نویسی پایتون به زبان ساده از جت تک برای شما جذاب و جالب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا