چرا این اتفاق می افتد؟ جواب ساده است: “تازه نگه داشتن آن یا بروز رسانی محتوا” شعار گوگل برای رتبه بندی محتوا است. موتور جستجو میلیونها صفحه را میخزد و رتبهبندی میکند تا آنهایی را بیابد که بهترین پاسخ را به کاربرانش میدهند. به همین دلیل است که قطعات محتوای قدیمی، مهم نیست که چقدر خوب باشند، در معرض خطر از دست دادن موقعیت های برتر جستجو در مقابل تازه واردان هستند.
در این راهنما، ما به شما کمک می کنیم تا اصول تازه سازی یا بروز رسانی محتوا را درک کنید. بیایید با چهار دلیل اصلی شروع کنیم که چرا این تاکتیک به سئو مربوط می شود، بنابراین شما می دانید چگونه محتوای خود را تازه،بروز و مرتبط نگه دارید.
چرا محتوا قدیمی می شود؟
بنابراین، چرا محتوا در وهله اول مورد توجه گوگل قرار نمی گیرد؟ دلایل مختلفی برای موضوعات مختلف محتوایی اعمال می شود. اما در اینجا رایج ترین دلایل وجود دارد:
- رقابت سخت در محتوا: بیش از 60 درصد از بازاریابان در سال 2021 روی تولید محتوا سرمایه گذاری می کنند، به این معنی که مقالات بیشتری با موضوعات مشابه یا یکسان ایجاد می شود.
- ارتباط موضوع: برخی از موضوعات برای سال ها و دهه ها مرتبط باقی می مانند، اما برخی از موضوعات زودتر مورد توجه قرار می گیرند و در نتیجه باعث عدم علاقه می شوند.
- تکامل موضوع: بسیاری از موضوعات با دانش جدید به روز می شوند، که نیاز به بازسازی، بازنویسی، ترکیب و در غیر این صورت بازنویسی محتوای قدیمی برای مرتبط نگه داشتن آن دارد.
- الگوریتم های گوگل: گوگل سعی می کند با کیفیت ترین، مفیدترین و مرتبط ترین اطلاعات را در اختیار کاربران خود قرار دهد که در بسیاری از موارد به معنای “تازه” نیز می باشد.
بروز رسانی محتوا روشی موثر برای رفع هر چهار دلیل است. حال بیایید هر دلیل را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
بروز رسانی محتوا برای سئو: 4 نکته برتر
زمانی که محتوا بی ربط باشد و با محتوای دیگر رقابت کند، هیچ زنگ هشداری به صدا در نمی آید. دانستن این تاکتیک ها به شما کمک می کند تا محتوای خود را از نظر گوگل تازه و مهم نگه دارید.
1. بازخوانی محتوا برای شکست دادن رقبا
شرکت ها در تولید محتوا باهوش تر و موثرتر می شوند. آنها از اپلیکیشنهای تحقیق کلمات کلیدی و سایر ابزارهای سئو برای بهینهسازی مقالات، صفحات فرود و سایر محتوای خود برای رتبهبندی بالا در گوگل استفاده میکنند.
این رقابت اغلب منجر به کاهش محتوای تازه ساخته شده در نتایج گوگل می شود، چه رسد به محتوای قدیمی. به همین دلیل است که ایجاد بروز رسانی محتوا می تواند در رتبه بندی تفاوت ایجاد کند.
برای تازه کردن محتوای خود و شکست دادن رقبا:
- به 10 نتیجه برتر گوگل نگاهی بیندازید. از یک کلمه کلیدی خاص برای تعریف محبوب ترین محتوایی که برای آن رتبه بندی می شود استفاده کنید
- تعریف کنید چه چیزی باعث محبوبیت آنها می شود. نتایج برتر را بخوانید و سعی کنید دریابید که چه چیزی آنها را از بقیه متمایز می کند. ساختار بهتر؟ دستورالعمل گام به گام؟ تحقیق اصلی؟ یا شاید پیوندهایی به منابع معتبر دیگر؟
- بر این اساس محتوای خود را به روز کنید. بر اساس تجزیه و تحلیل خود از نتایج برتر، محتوا را بروز رسانی کنید.
تجزیه و تحلیل رقبا مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد. دیدن نحوه رویکرد دیگران به تولید محتوا ممکن است به کشف سبک های مختلف نوشتاری و قالب بندی، مکان هایی برای افزودن ویدیو به جای متن و کلمات کلیدی بیشتر کمک کند.
قرار گرفتن در پنج رتبه برتر به این معنی است که گوگل فکر می کند این قطعه بهترین است. بنابراین، از بهترین ها درس بگیرید و با پیروی از روش های مشابه، محتوای خود را بهبود بخشید.
2. بازخوانی محتوا برای افزایش ارتباط
برخی از موضوعات ممکن است با گذشت زمان کمتر مرتبط یا کاملاً بی ربط شوند. دلایل متعدد است: تغییر در مقررات، علایق یا اثربخشی چیزی.
در اینجا یک مثال است:
بسیاری از شرکتها روی محتوای گوگل+ سرمایهگذاری میکردند تا بفهمند این پلتفرم در 2 آوریل 2019 تعطیل میشود. پس از ناپدید شدن، علاقه به پلتفرم افزایش یافت، بنابراین ایجاد محتوای جدید بیمعنی بود.
این خاموش شدن همچنین به این معنی بود که داشتن محتوایی در مورد Google+ هیچ مزیتی به همراه نخواهد داشت. از آنجایی که گوگل وبسایتهایی با محتوای مرتبط را در اولویت قرار میدهد، خزندههای آن ممکن است برخی از وبسایتهای دارای محتوایی در موضوعات نامربوط مانند پلتفرم ناموفق را تنزل دهند.
مطلب مرتبط: آموزش استفاده از توضیحات متا برای سئو
حذف محتوای نامربوط و قدیمی نیز دارای معایبی است. به عنوان مثال، ممکن است با استراتژی ارتباط شما (پیوند دادن بین قطعات محتوا در یک وب سایت) تداخل داشته باشد که ممکن است منجر به 404 شود.
بنابراین، آیا باید محتوای قدیمی را بهروزرسانی و حذف کنید؟
پاسخ به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر محتوا شما…
- … مفید است و هنوز هم مقداری ترافیک دارد، حتماً آن را بروز کنید
- … برای افزایش ارتباط نیاز به بازنویسی دارد، به سراغ بروزرسانی بروید
- … درباره موضوعی منسوخ شده مانند +Google است، حذف آن را در نظر بگیرید (مگر اینکه بک لینک های زیادی از وب سایت های دیگر جمع آوری کند – این یک سیگنال اعتماد است)
3. بازخوانی محتوا برای بروز رسانی موضوع
برخی از جنبه های موضوعات اغلب تغییر می کنند، که همچنین نیاز به تجدید محتوا دارد. به عنوان مثال، محتوای مربوط به یک سرویس رسانه ای محبوب Musical.ly زمانی که برنامه به طرح و نام جدید «ارتقا» شد، باید بروز می شد: «تیک تاک».
درست مانند TokTok، سایر برنامهها، تکنیکها، استراتژیها و موضوعات همیشه تکامل مییابند و تغییر میکنند. اگر یک پلتفرم بررسی کسب و کار هستید و در مورد بهترین خدمات نوشتاری آنلاین می نویسید، آنها همچنین با تغییر در ترجیحات مشتریان، سبک نوشتن و موارد دیگر دائماً تکامل می یابند.
این نکات را برای تازه کردن محتوا در نظر بگیرید:
- پنج نتیجه برتر گوگل را در مورد یک موضوع/کلمه کلیدی بررسی کنید. ممکن است بر اساس نحوه برخورد دیگران به موضوع مشابه بعداً نسبت به محتوای شما، ایده هایی در مورد افزودن، حذف یا بهبود آن بیابید.
- راه های جدیدی برای نزدیک شدن به موضوعات پیدا کنید. می توانید تحقیق اصلی خود را انجام دهید یا به مطالعات دیگر (ترجیحا جدیدتر و بهتر) استناد کنید.
- کلمات کلیدی جدید اضافه کنید یک بار دیگر تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید تا ببینید آیا محتوای شما کلمات کلیدی جدید و مرتبط را از دست داده است یا خیر.
- جستجوی اطلاعات جدید در مورد موضوع اخبار، مقالات و سایر مطالب را بخوانید تا ببینید موضوع از زمان انتشار اولیه چگونه تکامل یافته است. همچنین تنظیم Google Alert را برای دریافت اعلانها در مورد آخرین محتوای مربوط به آن موضوع در نظر بگیرید.
تازه کردن یا بروز رسانی محتوا برای بهبود ارتباط موضوعات مستلزم برخی مهارتهای تحقیق و پژوهش است. اما این کاری نیست که شما نتوانید انجام دهید. همه چیزهایی که نیاز دارید فقط با چند کلیک در نتایج گوگل وجود دارد.
4. بازخوانی محتوا برای تنظیم تغییرات الگوریتم گوگل
گوگل هر سال بارها و بارها تغییرات ناچیزی در الگوریتم های خود ایجاد می کند. بیشتر آنها بیشتر به سئوی فنی مربوط می شوند تا کپی رایتینگ سئو، بنابراین اشکالی ندارد که سازندگان محتوا هر چند وقت یکبار برخی از آنها را از دست بدهند.
اما ما هر چند ماه یکبار بروز رسانیهای اصلی را دریافت میکنیم و آنها پیامدهای به همان اندازه برای تولید محتوا دارند. یکی از آخرین بهروزرسانیهای بزرگ، بهاصطلاح «نمایهسازی موبایل اول» این تغییرات را به همراه داشت:
- بهینهسازی متن برای تجربه خواندن راحت در صفحهنمایشهای کوچک موبایل (بندهای سه خطی کوتاهتر و قابل هضمتر برای این کار بهترین کار را دارند.)
- پیشنهادهای متنی که خلاصهای سریع از مقالات را در اختیار خوانندگان قرار میدهند، ایده خوبی هستند زیرا برای یافتن آنها نیازی به گشتن در اطراف ندارند.
- بهینه سازی ویدیو و تصویر برای بارگذاری سریعتر.
- پیروی از دستورالعملهای فنی سئو گوگل و بهترین شیوههای محتوایی نتایج برتر، استراتژیهای موثری برای تنظیم تغییرات الگوریتم هستند. به همین دلیل است که باید سعی کنید عملکرد محتوای خود را به دقت زیر نظر داشته باشید. کاهش رتبه ممکن است نشان دهنده عدم بهینه سازی باشد.
نکات بیشتر برای بروزرسانی الگوریتم گوگل: بهینه سازی محتوا با الگوریتم Page Experience گوگل
نحوه شروع بروز رسانی کردن محتوا
یافتن محتوای قدیمی با ابزارهایی مانند Google Analytics (یا هر ابزار تجزیه و تحلیل محتوا به انتخاب شما) ساده است.
این روند به شکل زیر است:
- بررسی صفحات وب سایت در گوگل آنالیتیکس برای مشاهده اعداد ترافیک و منابع برای هر صفحه به Behavior > Site Content بروید.
- به آمار ترافیک بروید و صفحاتی را پیدا کنید که کمترین تعداد بازدید را دارند. عدم علاقه ممکن است یکی از چهار دلیل (رقابت، تکامل موضوع و غیره) را نشان دهد، بنابراین از آن صفحات دیدن کنید تا نحوه به روز رسانی آنها را بیابید.
- محتوا را با توجه به اهمیت آن اولویت بندی کنید. برخی از قطعات محتوا مستحق به روز رسانی هستند زیرا ممکن است ترافیک و تبدیل شما را به همراه داشته باشند. دیگران، نه چندان اولویت (کم، متوسط، زیاد) را به هر قطعه اختصاص دهید و تصمیم بگیرید که آیا به روز رسانی واقعا ارزش وقت شما را دارد یا خیر.
- بروز رسانی و بارگذاری مجدد محتوا در قسمت های محتوای اولویت بندی شده بهبودهایی ایجاد کنید و آنها را در اسرع وقت به روز کنید. این ممکن است شامل هر چیزی از اضافه کردن یک بخش کوچک تا بازنویسی کل مقالات وبلاگ باشد.
مطلب مرتبط: محتوای تکراری چیست؟
اگر وبلاگ شما مقالات زیادی داشته باشد، فرآیند واقعی بروزرسانی محتوا ممکن است کمی زمانبر باشد. بنابراین، سعی کنید مقالاتی را با بیشترین پتانسیل برای ایجاد ترافیک، سرنخ و فروش به روز کنید.
بروز رسانی محتوا برای سئو: نتیجه گیری
انتشار محتوا تنها بخشی از سفر است. مجموعه ای از عوامل بر عملکرد آن تأثیر می گذارد و بروز رسانی لازم است. از تکامل موضوع گرفته تا الگوریتمهای گوگل، تولیدکنندگان محتوا چیزهای زیادی برای تماشا کردن دارند.
اگر تلاش خود را برای بروزرسانی محتوا بر کاهش اثرات چهار دلیل (رقبا، ارتباط موضوع، تکامل موضوع و بروزرسانیهای گوگل) متمرکز کنید، احتمالاً همه پایهها را پوشش خواهید داد. به هر ترتیب، یک شخص داخلی را برای تماشای رتبه بندی محتوا در نظر بگیرید (مخصوصاً زمانی که نویسندگان محتوای آزاد دارید).
نتیجه نهایی: تجدید و بروز رسانی محتوا را بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای خود قرار دهید. امیدواریم از مقاله بروز رسانی محتوا و تاثیر آن بر سئو سایت در جت تک لذت برده باشید!