ابزار Disavow چیست و چگونه کار می‌کند؟+حذف بک‌ لینک های مخرب

از زمانی که گوگل برای اولین بار ابزار Disavow خود را معرفی کرد، 10 سال می گذرد که به صاحبان سایت ها کنترل بیشتری بر تأثیر بک لینک های مخرب اشاره شده به وب سایت هایشان می دهد.

اما از آن زمان، گوگل کاربران را از استفاده مکرر از Disavow منصرف کرده و در عین حال در شناسایی لینک های با کیفیت پایین نیز بهتر شده است. بنابراین آیا استراتژیست های بهینه سازی موتور جستجو (سئو) هنوز هم از این ابزار برای کمک به بهبود کیفیت سیگنال های خارج از سایت و نمایه بک لینک خود استفاده می کنند؟ برای پاسخ به همه سوالات با مقاله‌ی “Disavow چیست و چگونه کار می‌کند؟” با سایت آموزشی جت تک همراه باشید!😍

در اینجا به تفکیک ابزار Disavow، زمان استفاده از آن و سایر اطلاعات مهم دیگر که صاحبان سایت ها باید هنگام مقابله با بک لینک های مخرب در نظر بگیرند، آورده شده است.😎

بک لینک های مخرب چیست؟

از ابتدای سئو، فاکتور رتبه اول گوگل ثابت مانده است: بک لینک ها. اگر یک وب سایت می خواهد در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد، باید بک لینک های زیادی از سایر وب سایت های معتبر داشته باشد.

اما همه لینک ها به یک اندازه ایجاد نمی شوند. لینک‌های وب‌سایت‌های بی‌کیفیت و هرزنامه سمی و مخرب در نظر گرفته می‌شوند، زیرا به‌جای افزایش اعتبار، به اعتبار کلی سایت شما آسیب می‌زنند. وب سایت هایی که دارای بک لینک های مخرب زیادی هستند، بعید است در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کنند، مگر اینکه اقدامات لازم را برای کاهش تأثیر منفی آن بک لینک ها انجام دهند.

بک لینک ها و گوگل: یک تاریخچه مختصر

تاریخچه بک لینک، گوگل و صنعت سئو تاریخچه پیچیده ای است. درک این تاریخچه و نحوه مدیریت گوگل با بک لینک ها تغییر کرده است (و همچنان در حال تغییر است) می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات هوشمندانه تری در مورد اینکه آیا یا چه زمانی از Disavow استفاده کنید، بگیرید.

برای درک بهتر اینکه چگونه صنعت سئو به جایگاه امروزی رسیده است، در اینجا چند لحظه کلیدی در تاریخچه بک لینک و گوگل وجود دارد که باید به خاطر بسپارید.

  • پتنت PageRank (1998): الگوریتم PageRank گوگل از بک لینک ها برای درک اهمیت صفحات وب استفاده می کند. هر چه تعداد لینک های بیشتری به یک صفحه اشاره کنند، احتمال اینکه گوگل آن صفحه را در نتایج جستجو تبلیغ کند بیشتر می شود.
  • استراتژی های سئو کلاه سیاه (2000-2011): اگرچه بک لینک ها راه خوبی برای درک اعتبار محتوای وب هستند، اما گوگل به سرعت متوجه شد که آنها برای دستکاری نیز آماده هستند. در روزهای اولیه گوگل، سئوکاران کلاه سیاه راه های مشکوکی برای دریافت بک لینک پیدا کردند تا صفحات وب خود را در جستجو ارتقاء دهند.
  • الگوریتم پنگوئن (2012): گوگل الگوریتم پنگوئن را برای ارزیابی بهتر کیفیت بک لینک ها و جریمه کردن سایت هایی که به نظر می رسید درگیر استراتژی های سئو کلاه سیاه هستند، معرفی کرد.
  • ابزار Disavow (2012): صاحبان سایت با کمی تردید به پنگوئن پاسخ دادند و تأکید کردند که هیچ کنترلی بر اینکه آیا وب سایت های با کیفیت پایین به وب سایت های آنها پیوند دارند یا نه، ندارند. بنابراین گوگل ابزار Disavow را معرفی کرد و راهی را برای صاحبان سایت ارائه کرد تا تأثیر پیوندهای با کیفیت پایین را که به صفحات وب خود اشاره می کنند، کاهش دهند.
  • به‌روزرسانی هرزنامه پیوند (2021): گوگل به‌روزرسانی هرزنامه پیوند خود را تکمیل کرد و توانایی خزنده‌های خود را برای شناسایی و لغو هرزنامه پیوندها بهبود بخشید. هنگامی که خزنده های گوگل لینک های با کیفیت پایین را شناسایی می کنند، اکنون می دانند که در الگوریتم های رتبه بندی خود آنها را نادیده بگیرند.
    اساساً، زمانی گوگل برای شناسایی بک لینک های بی کیفیت کار بسیار سخت تری داشت، اما اکنون، آنها در شناسایی آنها بسیار پیشرفته تر شده اند. آنها همچنین در تشخیص سایر سیگنال های مهم در صفحات وب، مانند کیفیت محتوا و تجربه صفحه، بسیار بهتر هستند.

بنابراین، این چه معنایی برای سئوکاران امروزی دارد؟ خوب، تأثیر بک لینک های با کیفیت پایین تقریباً به اندازه گذشته مضر نیست، به این معنی که موقعیت‌های استفاده از ابزار Disavow کمیاب‌تر می‌شوند.

اما همچنان، صاحبان سایت باید به دنبال کسب لینک های با کیفیت بیشتر به وب سایت های خود باشند و به سلامت کلی پروفایل های بک لینک خود توجه کنند.

چگونه بفهمم بک لینک ها مخرب هستند؟

با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک، صاحبان سایت می توانند ایده بهتری در مورد داشتن یا نداشتن لینک های مرتبط با نمایه بک لینک خود داشته باشند.

ابزار تحلیل بک لینک

اکثر این ابزارهای نرم افزاری محاسبات منحصر به فرد خود را در تعیین سمیت لینک ها دارند، اما آنها اغلب از طریق معیارهایی مانند اعتبار دامنه (DA) سایت لینک دهنده، متن لنگر و مکان پیوند در سایت اندازه گیری می شوند.

چه زمانی باید از ابزار Disavow استفاده کنم؟

اگرچه گوگل برای صاحبان سایت ایجاد شده است، اما در واقع سایت های کوچکتر را از استفاده آزادانه از ابزار Disavow منع می کند. این به این دلیل است که گوگل اکنون پیوندهای با کیفیت پایین را هنگامی که آنها را شناسایی می کند تخفیف می دهد، بنابراین حتی اگر بک لینک های مخرب داشته باشید، گوگل در تئوری آنها را در رتبه بندی بالقوه شما حساب نمی کند.

اما با وجود این، بسیاری از صاحبان سایت با کاهش رتبه کلمات کلیدی و عملکرد سئو به دنبال فعالیت لینک های مشکوک مواجه شده اند که آنها را وادار به انجام اقداماتی کرده است. هر استراتژیست سئو که ارزش دستمزد خود را داشته باشد، در حالی که لینک‌های منفی رتبه‌بندی کلمات کلیدی را پایین می‌آورند، نمی‌نشیند و کاری انجام نمی‌دهد.

بنابراین به طور کلی، در اینجا مواردی وجود دارد که Disavow ممکن است انتخاب مناسبی برای کاهش تأثیر بک لینک های مخرب باشد:

  • طرح های شناخته شده لینک سازی: گاهی اوقات صاحبان سایت ها لینک های با کیفیت پایین را خریداری می کنند بدون اینکه متوجه شوند محصول معیوب را خریداری می کنند. اگر می‌دانید که وب‌سایت شما یک بار بک لینک‌ها را از یک مزرعه لینک یا ارائه‌دهنده لینک با کیفیت پایین خریداری کرده است، پس Disavow کردن این لینک ها احتمالاً یک گام اساسی برای بهبود عملکرد سئو است.
  • حملات منفی سئو: اگرچه فکر کردن به آن مایه تاسف است، اما این امکان وجود دارد که هجوم لینک های سمی بدون توضیح واضح، نشانه حمله احتمالی منفی سئو باشد . اگر وب سایت شما حجم بالایی از بک لینک های سمی با متن لنگر بی ربط دریافت می کند، ممکن است رقیبی داشته باشید که سعی دارد بر سیگنال های خارج از سایت شما تأثیر منفی بگذارد.
  • اخطار پیوند Google: اگر در حساب کنسول جستجوی گوگل خود اعلانی در مورد مشکل لینک احتمالی دریافت کردید، باید اقدامات لازم را برای حل مشکل از طریق ابزار Disavow انجام دهید.
  • به‌روزرسانی الگوریتم متمرکز بر پیوند: اگر پس از به‌روزرسانی الگوریتم متمرکز بر هرزنامه پیوند، افت ناگهانی رتبه‌بندی کلمات کلیدی یا ترافیک ارگانیک را تجربه کردید، به احتمال زیاد گوگل همچنان لینک‌های منفی را علیه شما حساب می‌کند. اگر افت رتبه شما به اندازه کافی قابل توجه است، یک فایل Disavow می تواند به ترمیم آسیب کمک کند.

نحوه ارسال فایل Disavow

گوگل دستورالعمل‌های بسیار واضحی را در مورد نحوه ایجاد و ارسال فایل Disavow به مدیران وب‌سایت ارائه می‌کند. اما اگر مطمئن نیستید که لینک ها را Disavow کنید یا نه، حتما با یک متخصص سئو صحبت کنید.

واقعیت این است که اگر به ارزیابی بک لینک ها عادت ندارید، در صورت استفاده نادرست از Disavow می توانید به رتبه بندی خود آسیب وارد کنید. از آنجایی که بک لینک‌ها برای رتبه‌بندی بسیار مهم هستند، نمی‌خواهید لینک‌هایی را که در واقع به افزایش اعتبار سایت شما کمک می‌کنند و پتانسیل رتبه‌بندی شما را بهبود می‌بخشند، Disavow کنید.

مرحله 1: یک حسابرسی بک لینک انجام دهید

قبل از شروع Disavow کردن لینک ها، مطمئن شوید که نمایه بک لینک خود را به طور کامل بررسی کرده اید. این کار را می توان با استفاده از انواع ابزارهای تحلیلگر بک لینک انجام داد که بسیاری از آنها به همین صورت عمل می کنند. به سادگی، لیستی از بک لینک های خود را دانلود کنید و آن هایی را که بی کیفیت یا اسپم به نظر می رسند علامت بزنید.

حسابرسی بک لینک

برخی از علائم وب سایت های سمی شامل موارد زیر است:

  • بدون تألیف یا منبع تخصصی مشخص
  • لینک های خارجی که به منابع مرتبط اشاره نمی کنند
  • فقدان تخصص موضوعی یا صنعتی
  • لینک هایی که از بخش های رایج پست های وبلاگ می آیند
  • لینک هایی با انکر تکست نامربوط
  • سایت هایی که خود معیارهای سئو قوی ندارند مانند ترافیک ارگانیک یا کلمات کلیدی
  • “محله های پیوند” مشکوک (همراهی با سایر وب سایت های هرزنامه در پروفایل پیوند آنها)

بعد از اینکه تشخیص دادید کدام لینک‌ها مضر‌ترین و در نتیجه شایسته Disavow کردن هستند، می‌توانید فایل Disavow خود را برای ارسال به گوگل جمع آوری کنید.

مرحله 2: فایل Disavow را ایجاد کنید

ایده کلی فایل Disavow این است: لیستی از وب سایت هایی که می خواهید گوگل بک لینک ها را از آنها تخفیف دهد.

فایل Disavow در واقع لینک های مخرب را که به وب سایت شما اشاره می کنند حذف نمی کند. این فقط به گوگل می گوید که آنها را هنگام ارزیابی ارزش لینک شما در نظر نگیرد.

چندین نرم افزار مختلف وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا متن Disavow را به راحتی تولید کنید. اما رایج ترین آنها استفاده از ابزار سئو مانند SearchAtlas یا Majestic است.

ایجاد فایل Disavow

اگر نمی‌خواهید از ابزاری استفاده کنید، به سادگی یک فایل txt. را باز کنید و یک دامنه یا آدرس اینترنتی را برای Disavow کردن در هر خط مشخص کنید.

فایل .txt دیساوا

مرحله 3: فایل Disavow را در کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید

هنگامی که فایل .txt خود را دارید، می توانید آن را از طریق حساب کنسول جستجوی گوگل خود در صفحه پیوندهای ابزار Disavow آپلود کنید. یک هشدار بزرگ از طرف گوگل خواهید دید که از شما می خواهد در نظر بگیرید که آیا انکار واقعاً ضروری است یا خیر.

برای ادامه Disavow،

  1. گزینه هایی که می خواهید لینک ها را در آن Disavow کنید را انتخاب کنید.
  2. فایل txt خود را آپلود کنید
  3. در صورت لزوم، به هر خطای موجود در فایل خود که Google شناسایی می کند پاسخ دهید.

احتمالاً چند هفته طول می کشد تا گوگل شروع به کاهش تأثیر این لینک ها کند. اگر بعداً دامنه‌های دیگری دارید که می‌خواهید Disavow، باید یک فایل جدید آپلود کنید.

نتیجه نهایی در مورد ابزار Disavow

اگرچه گوگل مدیریت خود را با بک لینک های اسپم بهبود می بخشد، صنعت سئو هنوز نمی تواند نگرانی در مورد لینک های مخرب را متوقف کند. Disavow کردن ممکن است گاهی اوقات در شرایط خاصی ضروری باشد، اما مطمئن شوید که همه گزینه های خود را به دقت در نظر گرفته اید و تنها در مواقع ضروری از ابزار استفاده کنید.

خوشبختانه، گوگل تاثیری که لینک های مخرب می توانند بر رتبه بندی داشته باشند را تشخیص می دهد و تصدیق می کند که اغلب صاحبان سایت نمی خواهند لینک های اسپم پروفایل های بک لینک آنها را پر کند. به‌روزرسانی اخیر لینک هرزنامه گوگل در حال حاضر به خزنده‌ها کمک می‌کند تا آن پیوندها را بدون نیاز به Disavow کردن نادیده بگیرند.

اما تا زمانی که گوگل این بخش از الگوریتم رتبه بندی خود را کامل نکند، برای سئوکاران خوب است که ابزار Disavow را در ذهن خود نگه دارند. امیدواریم از مطالعه مقاله‌ی Disavow چیست و چگونه کار می‌کند؟ در جت تک لذت برده باشید.💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا